AMG C30 CDI |
Napsal uživatel Mario Zetík |
Neděle, 21 Únor 2010 11:34 |
Ano, dle titulku jsem zbloudil o třídu níže než se v sérii článků věnované výkonným dieselům zatím pohybujeme. Je to výjimka, ale nebudete litovat, ve třídě C se objevil s modelem C 30 CDI AMG opravdu zajímavý a výkonný, s jednoznačným zaměřením na výkon kompletně přepracovaný, vznětový agregát. Na celé 3 litry zdvihového objemu převrtaný motor OM612 DE 30LA tvořil špičku u Céčka řady W203. A tento motor opravdu stál za to!
Zajímavé kupé vzniklo jako odpověď na Mnichovského konkurenta, BMW 3 kompakt
Teď jsem zdánlivě přeskočil řady W124 a W210. Ano, objevily se zajímavé čtyřventilové motory, ano objevily se mezichladiče plnícího vzduchu za turbodmychadly. A i bez této technologie monoblokový komůrkový přeplňovaný diesel v modelu 300D dosáhl ve vozech řady W124 na téměř 150koní. Jeho o něco mladší brácha se čtyřventilovou hlavou a přeplňováním již s mezichladičem dosahoval v modelech E 300 Diesel řady W210 téměř 180 koní. Jeho nástupce s moderním vstřikováním commonrail dával opět o něco vyšší výkon. Přesněji 194 koní ze zdvihového objemu 3,2L a kroutící moment díky přímému vstřikování skokově vzrostl až na 470Nm! Posledně jmenovaný motor proslul i nízkou spotřebou. Při dodržování rychlostních limitů dokázal jezdit po dálnici i za 6L na 100km! Všechny tyto šestiválcové modely ale jen sekundovali konkurentům a pomalu posouvali laťku výše.
Kupé nemělo lehký život, vyrábělo se v jižní americe a několik let pro malé prodeje vůbec
V stavební řadě W203 instalovaný nabroušený vznětový pětiválec od AMG se objevil ve všech třech karosářských provedeních. Techniku podvozku sdílí se zážehovým modelem C32 Kompresor a budou to potřebovat hlavně brzdy. Maximální rychlost je totiž omezovačem nastavena na 250km/h, jen kombík to vzdává o 5km/h dříve. Malé sedany, kombi i za necelé dva roky pro malý zájem zákazníků mizející kompakt, jsou na mercedes lehká auta. I proto tento motor nemá problém s dosažením zrychlení z 0 na 100km/h pod 7 vteřin. Pomáhá mu pětistupňová automatická převodovka přenášející až 540Nm, které tento motor produkuje v pásmu 2000 až 2500 ot./min.
Nový motor vznikl na základě pohonné jednotky modelu 270CDI
Pětiválec AMG má na svoji dobu fenomenální litrové výkony. Vděčí za ně ani ne tak vstřikování technologii commonrail s maximálním pracovním tlakem v zásobníku ještě relativně konzervativních 1350bar, ale hlavně účinnému systému přeplňování. Listuju-li si dobovou tiskovou správou a neminu bez povšimnutí obsáhlý odstavec věnovaný jen mezichladiči plnícího vzduchu, je chlazen vodou. Samozřejmostí je již turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek usměrňujících proudící plyny. Výfukové plyny opouští hnací turbinu turbodmychadla trubkou o průměru 70mm! Podstatně vyšší pracovní tlaky si vynutili zesílení klikového mechanizmu a výkonnější mazací soustavu. Nezapomínejme, že olej nejenom maže, ale taky chladí a proto je jeho rozvod upraven a přizpůsoben novým nárokům. Žhavící soustava používá svíčky s vyšší teplotou a volnoběh studeného motoru je optimalizován řízeným dožhavováním. Motor plní emisní limity EU3 a doplním ještě pár čísel: zdvihový objem 2950cm3, vrtání 88mm, zdvih válců 97mm, kompresní poměr 16,5:1.
Úpravám se nevyhla ani obligátní automatická převodovka Mercedes-Benz, AMG Speedshift
Výkony přenášela pětistupňová převodovka s obchodním označením AMG SPEEDSHIFT. Její program byl výrazně modifikován, uměla například vyhodnotit jízdu v zatáčce a odpustit si odřazení. To se může hodit, když to chcete na výjezdu pořádně odpíchnout. Kola o rozměrech 225/45ZR17 vepředu a 245/40ZR17 vzadu, zakrývají ventilované a perforované kotouče, pouze u kompaktního kupé byly vzadu použité plné. Elegantní a efektní kola měli za úkol pustit ke kotoučům dostatek chladícího vzduchu. Pneumatiky měly hlavně na přední nápravě dost práce, přeci-jen těžší motor hlavně u kupé výrazně zatěžoval přední nápravu. Samozřejmostí již je ESP a jeho doplňující podpůrné programy. To víte, u mercedesu si svoje vážené zákazníky střeží jako oko v hlavě. Třeba i proti nebezpečí, které by si mohli jízdou na hranici možností vozidel přivodit oni sami.
Motoru zdatně sekundoval podvozek, ale pozor na těžký motor vpředu a lehkou záď, hlavně u kupé
Interiér i u nejmenší třídy mercedesů byl u výjimečného modelu také výjimečný. Kupátko od Céčka sice postrádalo některé libůstky a „vychytávky“ sedanů a kombi, ale kde jinde Vám nabídli 231koní z naftového motoru v tak kompaktním balení. Vypíchnu snad alespoň jeden společný a rozhodně zajímavý prvek, tachometr cejchovaný do 300km/h. Model C 30 CDI AMG je i jako ojetina celkem doporučován a proto pokud netrváte na zcela novém a větším mercedesu, ale trváte na ostrém naftovém srdíčku, neměli byste s tímto modelem prohloupit.
V Affalterbachu razí zásadu, jeden motor, jeden mechanik, jak to kluci při jejich sériích dělají...
Sedan
Kombi
|