Fiat 130 |
Napsal uživatel Dall |
Neděle, 31 Leden 2010 15:18 |
Přelom šedesátých a sedmdesátých let minulého století byl pro FIAT obdobím velkého vzrůstu. Převzal již téměř všechny malé automobilky apeninského poloostrova, v roce 69 pak i hrdou Lancii. Z výrobních linek v tomto období sjížděly mimořádně prodejně úspěšné modely 500, 850, 124, 125 ve všech možných karosářských verzích. Jako pomyslný vrchol však FIATu stále unikal svět luxusních limuzín, jimž hospodářský růst šedesátých let mimořádně přál. FIAT 130 navazuje na svého předchůdce FIAT 2300, zřejmě nejexkluzivnější FIAT novodobé historie, model dnes téměř zapomenutý, přesto zejména ve verzi kupé. stále vítězný coby "král elegance" na mnoha veteránských soutěžích. Fiatův druhý pokus o vstup do vyšší střední třídyModel 130 byl představen na 39. Ženevském autosalonu, jako nový vrchol modelové nabídky. Byl to ve všech ohledech moderní automobil, kotoučové brzdy na všech kolech, posilovač řízení, klimatizace, stavitelný sloupek volantu a jako první FIAT používal alternátor namísto, tehdy obvyklého, dynama. Jako raritu můžeme uvést standardní automatickou převodovku, pětirychlostní! manuál se přestěhoval do sekce výbavy na přání. Elegantní kupé považoval Pininfarina za svůj dizajnérsky nejvyváženější automobilV roce 1971 doplnilo řadu 130 coupé, představené, dle tradice, rovněž na jaře v Ženevě. Tradičním designérem byl Pininfarina, který představil také dva návrhy, které ale FIAT zamítl, šlo o dvoudveřové kombi Maremma a sedan Opera. Studie sedanu Opera a kombikupé MaremmaV roce 71 došlo také k omlazení nabídky sedanu, kromě nového motoru 3235 ccm 165k/5600ot byl přepracován interiér do stylu coupe a vozy od tohoto roku mají kulaté stupnice přístroju, místo dosavadních podélných ukazatelů. 130 Coupé ještě rozšiřoval bohatou výbavu sedanu, např. výškově stavitelnou sedačkou, nebo tlačítkem umožňujícím řidiči odemknout spolujezdcovy dveře, předchůdce dnešního centrálního zamykání. Coupé také o rok ve výrobě přežilo svůj mateřský model 130 sedan, od roku 71 označovaný jako model B. 1971 - vůz dostal modelovou péčiPůvodní motor 2866ccm V6 navrhl motorář Ferrari Aurelio Lamperdi, původní výkon 140 koní byl po pouhém roce zvýšen na 160k (odpověď na kritiku tisku a váhu vozu přes 1600kg), rozvody byly již tehdy poháněny pryžovým řemenem, výfukové potrubí bylo vedeno samostatnými sběrnými trubkami od každého válce. Motor nese geny FerrariPřední nezávislé zavěšení Mc-Pherson nemělo pružiny, kvůli prostorovým nárokům V motoru a dalších doplňků, jako posilovač řízení a klimatizace, byly použity torzní tyče, díky tomu bylo možno přes excentrické uložení seřizovat výšku přední části. Hnaná zadní náprava má samosvorný diferenciál a je možno nastavovat její geometrii.
Komfortní interiér s pohodlným podvozek šlapali německé konkurenci na paty, technika pokulhávalaFIAT 130 a to hlavně „faceliftovaná“ varianta typu B, představoval na svou dobu špičkový luxusní automobil a dle dobového tisku své konkurenty značek Mercedes a BMW překonával hlavně v úrovni komfortu, stylu a vzhledu interieru, bohatou standardní i doplňkovou výbavou a „extra hladkou jízdou“. Na druhou stranu motor osazený ještě klasickými karburátory již nemohl konkurovat motorům se vstřikováním, projevil se také nedostatek výkonu a servisní náročnost zvyšovala absence hydraulického nastavení ventilů, nectností byla také vysoká spotřeba. Jepičí život nejluxusnějších FiatůCelková produkce dosáhla 15 093 sedanů a 4 292 odvozených modelů Coupé. Ve výrobním programu FIATu představuje model 130 labutí píseň velkých reprezentativních sedanů a GT coupé a na jeho odkaz se již nikdy nenavázalo. |