W100 600 |
Napsal uživatel marko |
Neděle, 30 Březen 2014 14:15 |
![]() ![]() Josip Broz Tito – v jednom z jeho sedmi Landauletů Například landaulety Kim Čong-ila, kterými se nechával vozit i Miloš Jakeš při návštěvách KLDR, byly ještě nedávno vidět při každoročních vojenských přehlídkách v Pchjongyangu. Díky značné kontroverznosti některých majitelů se šestistovka také několikrát mihla v bondovkách ve spojení s postavami ztělesňujícími zlo světa. Nicméně byly to i jiné osobnosti, které okouzlilo charisma vozu, jako Coco Chanel, George Harrison, John Lennon, Elizabeth Taylor, Elvis Presley, Aristoteles Onassis, Jan Pavel II nebo třeba Pablo Escobar a mnoho dalších. ![]() Landaulet s československou vlajkou - Miloš Jakeš v KLDR Mercedes chtěl postavit vůz pro elitní segment, kterému dominovaly ikonické i když poněkud zkostnatělé modely značek Rolls-Royce a Bentley. Díky své nekompromisnosti s modelem W100 tak stanul na samotném vrcholu světa. Vývoj vozu trval dlouhých sedm let, autorem designu nebyl nikdo jiný, než legendární tvůrce pagody Paul Bracq, jemuž asistoval jeho pozdější nástupce a neméně významný Bruno Sacco. Oficiální představení proběhlo na podzimním mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu v roce 1963. Opulentnost dokládá hmotnost přes 2,5 tuny s impozantními rozměry karoserie o délce 5450 mm, šířce 1950 mm a výšce 1500 mm při rozvoru náprav 3200 mm resp. délce 6240 mm a rozvoru 3900 mm u prodloužené verze Pullman. Civilní, krátký model 600 byl navržen pro řízení svým majitelům. Zástavba třílitrovým šestiválcem z modelu 300SL byla poddimenzovaná a ![]() Do té doby nevídaná progresivní technická řešení tohoto ručně vyráběného modelu reprezentuje vzduchové odpružení s automaticky nebo ručně stavitelnou světlou výškou i vodorovnou polohou, hydraulické ovládání oken, dveří, sedadel, víka zavazadlového prostoru a panoramatického okna ve střeše. To v motorovém prostoru představuje spletitou změť kabelů, hadic, čerpadel a kompresorů poháněných dle výbavy pěti až sedmi klínovými řemeny. U každé verze byl kladen důraz na individuálnost i nejmenších detailů, ovlivněných přáním každého zákazníka. Použití té nejlepší kůže, leštěného dřeva i u rámů oken je samozřejmost. Zadní sedadla jsou ve sklopné opěrce loktů opatřena telefonem, v prodloužené verzi oplývající třemi řadami sedadel je druhá řada sedaček většinou otočena proti směru jízdy, mezi sebou vzájemně oddělená minibarem případně i televizí. Zadní část vozu od přední odděluje přepážka se skleněným oknem, na přání dodávané i do krátké verze. V období let 1964 až 1981 bylo v různých derivátech vyrobeno 2 190 kusů s krátkým rozvorem náprav, 428 kusů Pullman a 58 polootevřených Landauletů, z toho 32 šesti a 26 čtyřdveřových. V roce 1965 vznikly dva kusy dvoudveřového kupé se zkráceným rozvorem 2980 mm. V nabídce Mercedesu vydržel i přes ropnou krizi a zavádění nových modelů tříd S neuvěřitelných 17 let, přesto projekt nikdy nevykázal zisk. Po ukončení produkce nedosáhly prodloužené verze třídy S s označením Pullman, zrovna jako Maybach věhlasu jedinečné šestistovky. Vzhledem k enormní technické komplikovanosti i astronomickým cenám dílů je udržování už i tak velmi drahého vozu při životě finančně téměř nemožné. ![]() |