Home
Cadillac One
Napsal uživatel Ruda   
Pondělí, 06 Duben 2009 16:57

Těžkopádnou konstrukci jen stěží karosrie maskuje, takže o líbivém designu tu řeč nebude. V tomto případě se nejedná o žádný "srdcový" vůz, ale o technickou raritu. Pojďme se podívat na to, čemu se v tisku říká nejbezpečnější vůz světa. K příležitosti inaugurace současného prezidenta USA, Baracka Obamy, dodala společnost GM jeho úřadu několik nových modelů bezpečnostního vozidla pod hlavičkou své luxusní značky - Cadillac.



Tento typ vozu si rychle vysloužil přezdívku "Cadillac One". Podobný vůz používal už G.W.Bush. Na inaugaraci již byl Obama Cadillacem One přepravován. Exteriér tohoto dopravního prostředku připomíná něco mezi prodlouženou a obrněnou limuzínu Cadillac DTS a především čelní partie pak SUV Cadillac Escalade. Příbuznost s osobním vozem je jen zdání, ve skutečnosti se jedná o kombinaci silně obrněného transportéru na platformě nákladního vozu GM Topkick. Jen svými tvary se jakoby naoko hlásí do kategorie limuzín. Záměrně použité proporce uvedeného Cadillacu DTS navozujíi dojem osobního automobilu, ale ve skutečnosti z něj používá pouze designové partie přední části, zádi a údajně něco málo z pracoviště řidiče. Zde příbuznost ručně vyrobených kusů končí. Podle informací z tisku byl původní model G.W. Bushe svou koncepcí velmi podobný tomu současnému, měl však výrazně slabší motor - jednalo se zřejmě o pokus kompenzovat váhu. Výkon Bushova Cadillacu byl uváděn v rozmezí 300-350 PS a točivý moment přes 300 Nm, měl dosahovat maximální rychlosti 120 Km/h. To by bylo možné jen při slabším panceřování. Nový model Cadillacu One zřejmě z důvodu zvýšení "pasivní bezpečnosti" nabyl na váze. Je totiž zřejmé, že současný prezident USA bude více zastávat politiku otevřeného stylu a řada cest mimo domovský kontinent si žádá svá opatření. Úřad prezidenta, zpravodajské agentury či automobilka samozřejmě o tomto novém, zvláštním kousku a technologické hříčce z pochopitelných důvodů mlčí. Nyní se však hovoří o nové pohonné jednotce a lze předpokládat, že ačkoliv se exteriér vozu téměř nezměnil, je kvůli zvýšené váze nutné zvýšit také výkon. Ovšem každá informace, která se přece jen dostane na veřejnost, je z pochopitelných důvodů "zmatení nepřítele" řádně zrecyklována. Pokusme se alespoň z tohoto nikým nepotvrzeného mála podívat trochu blíže na vůz, v lepším případě přezdívaný "Cadillac One", v horším jen "Beast" nebo "U.G.L.Y.".

Začněme od motoru. Nyní se má jednat o turbodieslový, vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 6,6l. Diesel byl použit kvůli lepšímu kroutícímu momentu, jež musí rozhýbat obrovskou váhu prezidentského transportéru. Některé veselé zdroje uvádí, že GM nechalo na původní podvozkové platformě nákladního vozu GM Topkick také původní mator. Ani to není zcela vyloučené. Výkon motoru je však odhadován ve velmi širokém rozmezí, mezi 340-700 PS. Při únikovém manévru má být vybaven technologií vstřikování kapalného dusíku do sání, díky čemuž dokáže krátkodobě zvýšit výkon asi o 1/3. Jeho váha činí díky silnému pancéřování 6 tun, některé odhady uvádí dokonce 8 tun. Hrubé kalkulace pak ukazují, že spotřeba paliva by se měla pohybovat okolo 30l/nafty na 100 km a odhadovaná nejvyšší rychlost v normálním režimu do 100 km/h. Zrychlení na nejvyšší rychlost vychází Cadillacu One za 15 vteřin. Jak je vidět Cadillac One bude sotva určen k nějakým zběsilým úprkům.

Bezpečnost prezidenta USA je především soubor preventivních opatřenía a to se týká i transportu ve vozové koloně. Cadilac One vyráží na každou cestu vždy ve dvou identických vozech. Jen úzký okruh ochranky ví, který z vozů veze hlavu USA. Ale pojďme s bezpečností dál. Samotnému vozu byla dána jasná priorita a té bylo podřízeno vše - bezpečnost. Pancířové pláty chránící podvozek mají tloušťku 13 cm. Spolehlivě ochrání vůz při výbuchu miny. Titanokermické pancířování karoserie má tloušťku 12 cm a je v podstatě zodpovědné za neforemné, až ošklivé sloupky karoserie. Možnosti ohybu a tvarování tohoto materiálu je skutečně velmi omezené. Protitanková střela se však o tento materiál v uvedené tloušťce doslova roztříští. Monstrózní tloušťka dveří je 20 cm. Tloušťka oken z polykarbonátového pancíře je asi 9 cm. Pasivní bezpečnost vozu je samozřejmě dimenzována tak, aby bez sebemnších problémů odolala jakékoliv ruční zbrani, dokonce i okna mají vydržet opakovaný zásah protitankovou střelou. Tříštivé granáty a ruční palné zbraně nemají šanci vozu nějakým zásadním způsobem ublížit. Pokud by však došlo k narušení konstrukce, je nádrž a motorový prostor obalen speciální pěnou, která zabrání explozi i v případě silného zásahu. Kevlarové pneumatiky s ocelovou výztuží Goodyear Regional RHS s technologií run-flat jsou obuty na ráfky o průměru 19,5 palce. Přes značné poškození jsou schopny díky vnitřním kotoučům zajišťovat pohyb vozu maximální rychlostí.

Strategické rozvahy Secret Service jistě nezvolí takovou strategii, aby v případě kolizní situace osádka "Cadilacu One" vyvíjela aktivní účast v odražení agresora. Naopak, využije samozřejmě jakékoliv možnosti aby ohnisko kritické události opustila do bezpečí. Nicméně bezpečnostní opatření musí počítat i s fatálním selháním všech preventivních opatření. Vůz má být vybaven vestavěnými granátomety se slzotvornou municí. Členové ochranky mají ve zvláštních schránkách dveří připravené brokovnice. "Falešný" Cadillac One neveze zákusky nebo prominentní hosty, ale speciální jednotku CIA, která dle aktuálně zvolené únikové strategie odřízne případnému pronásledovateli cestu, nebo bude jiným vhodným způsobem chránit skutečný Cadillac One. Dveře prezidentské části vozu může otevřít jen úzký okruh tělesné ochrany. Madlo kliky je buď vybaveno rozpoznávacím zařízením, nebo je třeba s ním provést stova znatelný speciálí pohyb aby se zámek dveří uvolnil.  

Nutno podotknout, že případní útočníci by sotva měli čas na to, aby si mohli lámat hlavu nad tím, jak dveře otevřít. Některé z tajemných černočerných Chevroletů Suburban, jež v hojném počtu vždy doprovází dvojici Cadillaců One, nejsou nic jiného, než kulometné hnízda na čtyřech kolech. V případě potřeby Suburban v mžiku rozevře střechu na dvě části a z nitra vozu vyskočí věž s lafetou, na které je rotační šestihlavňový kulomet Gattling s naprosto brutální kadencí. Jednoduché ale účinné, Suburban je dostatečně mobilní pro rychlý zásah a člen ochranky udělá s touto zbraní ve vteřině z betonu písek. Další vozidla mají být vybaveny technikou pro likvidaci agresora útočícího ze vzduchu atd.

Cadillac Ona má jen dvě okna, se kterými je možné pohybovat. Jedno je zabudované v přepážce mezi řidičem a prezidentem a je možné ho ovládat jen z prezidentského sedadla (vpravo vzadu). Druhé je řidičovo a to lze stáhnout jen o necelých 8 cm, pro případ že by řidič potřeboval komunikovat s venkovní tělesnou stráží. Vůz je vybaven infrakamerami, aby byl shopen bezpečného pohybu při nulové viditelnosti. Perličkou, kterou zajisté Cadillac One převzal od modelu pro G.W.Bushe je dákové ovládání limuzíny. Ano, vůz je možné ovládat na dálku a to buď pomocí pohledu ze satelitu, nebo pohledu z vestavěných kamer. Další překvapení ukrývá Cadillac v kufru. Po celou dobu jízdy je vůz hermeticky uzavřen a vlastní zásoba stlačeného vzduchu v kufru je napojena na uzavřený klimatizační okruh. V podstatě tak znemožňuje úspěšné provedení nějaké formy chemického útoku. Dále je v kufru umístěn systém hasicího zařízení, který umožňuje přes trubkový systém automaticky dodat hasicí hmotu na jakékoliv potřebné místo ve voze. V kufru nachází centrum různých elektronických komunikačních periférií a je doměnkou, zdali zde také není nouzová úniková cesta z kapsle kabiny.  

Na pohodlí prezidenta bylo myšleno také, ale dalo by se říci, že podle oficiálních zpráv je to v rámci luxusu určitý standard. Radiopříjmač s CD přehrávačem a zásobníkem, v sedadle je zabudovaná masážní vložka. Možnosti telekomunikace už jsou zajímavější, krom notebooku s wifi připojením je zde také přímé a trvale udržované satelitní spojení s viceprezidentem, případně jiným subjektem Bílého domu. Ke zděšení redakce E500.cz se v interiéru nenachází kůže. Cadillac One kompenzuje své "bezpečnostní sádlo" a nedostatečný výkon dieslového motoru i v interiéru, proto se v prezidentské limuzíně "jezdí"  jen v semiši.

Cadillac One by mohl být zajímavým objektem pro bádání po dalších parametrech, ale na zveřejnění nějakých konkrétních informací si zřejmě budeme muset počkat. 
 

Valid XHTML and CSS.